Moda to nie igraszki

yHZFZrDgBB9tAOBIOeCklfbPMRA6PMSG_admin_thumbnailBarbara Mietkowska

Felieton

 

 

Sophisti.pl

Moda to nie igraszki Od razu uprzedzam, to nie jest tekst dla hipochondryków. Na co dzień nie śledzę działań organizacji Greenpeace, ale ostatnio zupełnie przypadkowo wpadł mi w oko ich raport na temat toksycznych substancji, które mogą kryć się w naszych ubraniach. Zwłaszcza wyprodukowanych dla sieciówek w krajach trzeciego świata.

Lista szkodliwych składników zawartych w farbach i impregnatach do materiałów jest długa i przerażająca w skutkach. I choć sama jestem jedynie umiarkowanym hipochondrykiem poczułam na plecach niemiły dreszcz. Natychmiast rzuciłam się na swój podkoszulek, by sprawdzić na metce skąd go mam oraz pomyślałam: moda jednak bywa szkodliwa, może spowodować raka, zaburzenia hormonalne, a w najlepszym razie wysypkę. Zresztą szkodzi nie tylko nam ale całej biednej przyrodzie, którą zatruwają odpady z naszych modnych kaprysów. A teraz dużo ich mamy, bo ubranie to w końcu żaden luksus. Co sezon kupujemy ich tony. Zresztą o szkodliwym wpływie mody na nasze zdrowie myślę nie pierwszy raz. Zimą, na przykład, przechodziły mnie ciarki na widok gołych nóg na mrozie.

W wyobraźni niemal czułam męczarnie związane z zapaleniem tego i owego, widziałam spuchnięte od reumatyzmu kolana, odmrożone stopy i prawie słyszałam jak z hukiem na przemarzniętej skórze pękają naczynka. Na szczęście do takich poświęceń skłonne są raczej tylko gwiazdy albo do ich tytułu aspirujące, czyli mniejszość. Ale zawsze, chory na własne życzenie człowiek trochę przeraża, trochę wzrusza. Te rozważania na tyle zasiały we mnie niepokój, że postanowiłam drążyć temat. Zapytałam zaprzyjaźnionego doktora czym zbyt dosłowne traktowanie mody może się dla naszego organizmu skończyć. Nigdy się nad tym nie zastanawiał, ale zadzwonił do kolegi, który jest biegły w temacie. Zacznijmy może od butów na wysokich obcasach. Banał.

O tym, że noszone bez umiaru skracają ścięgno Achillesa wiemy już w przedszkolu, ale o straszliwych haluksach i innych deformacjach, które może naprawić tylko chirurg raczej nie pamiętamy. Jako memento polecam zdjęcie spracowanych stóp Naomi Campbell, a doktor noszenie na przemian wysokich i niskich obcasów. Dla ortopedycznej higieny.

Moda bezlitośnie niszczy także nasze kręgosłupy. Wygląda na to, że wielkie torby, hit od wielu sezonów, ciężkie same w sobie, zostały złośliwie wymyślone by przyspieszyć postęp skoliozy i uszkodzenia barków. Lubimy je, bo można za jednym zamachem pakować do nich całe życie. Ale doktor przestrzega: po kilku latach dźwigania wszystkich jego ciężarów nie można się już poprawnie wyprostować. Swojej żonie, pod groźbą rozwodu, nakazał cały dobytek podzielić na coś niezbędnie podręcznego i całą resztę, która bywa potrzebna tylko od czasu do czasu. Poza tym wszystkie obcisłe ubrania, za ciasne dżinsy, wyszczuplająca bielizna, grube paski w talii – jednym słowem wszystko to co ma za zadanie wycisnąć z nas siódme poty idealnego rozmiaru – szkodzi! Więc jeśli zdarzą wam się zaburzenia krążenia, niestrawność i porażenie nerwów, zanim wezwiecie pogotowie, zastanówcie się czy przypadkiem nie zgubiła was moda.

Czym może skończyć się noszenie stringów oraz chińskich butów sklejanych bardzo tajemniczym klejem -nawet nie chcecie tego wiedzieć. Ale mimo wszystko, może zbytnio się tym nie przejmujmy. W końcu życie składa się z ryzyka .

Moda to tylko niewinna zabawa, którą kochamy. W razie czego zawsze można poluzować paski, obniżyć obcasy i nie kupować ubrań od których mamy wysypkę. W przenośni i dosłownie.

 

Barbara Mietkowska – jurorka konkursu Złota Nitka 2013

Była redaktor naczelna “ELLE” , obecnie kieruje redakcją internetowego portalu Sophisti.pl. Portal istnieje od czterech lat i jest flagowym tytułem Sophisti Group, w skład której wchodzą również takie portale jak: Sophisti Fashion.pl, Sophisti.tv, Ulicamodna.pl, dorotawróblewskablog  oraz wydawnictwo książkowe.  Portal ma przyciągać internautów zainteresowanych modą, urodą, stylem życia, kulturą, sztuką i designem. Za cel stawia sobie także promowanie młodych polskich projektantów i artystów.

Skomentuj

